Labour Story : The Birth of Irfan Hamad :-)

Sunday, May 17, 2015

So, hold your breath. I'm about to write my labour experience. Kikiki. Hopefully sempat habis dalam satu entry je. Entry ni panjang ok jadi sila sediakan segala jajan sebelum start baca. lol

Yes, we named him Irfan Hamad :-)
Irfan : Kebijaksanaan, kesyukuran.
Hamad / Hamid : Yang terpuji.

**********

Bangun pagi 11/4/15 tu macam biasa la, masuk bilik air sebab nak bersihkan diri sebelum keluar sarapan. Masa nak buang air perasan ada darah sikit kat pad. Memang sikit sangat-sangat tapi memang tunggu keluar tanda camni la sebelum get ready ke hospital. Oh, aku pakai pad siap-siap masa dah hujung pregnancy to monitor if keluar tanda senang nak tengok. hihi

Keluar bilik air, bagitahu husband dah keluar tanda. Siap tunjuk. Tak senonoh. Mwahaha. So aku, husband aku, and mak mertua pun get raedy untuk ke hospital. Barang dah siap packing tinggal bawak masuk dalam kereta je.

Husband : So awak rasa awak nak pergi HSI ke Hospital Penawar?
Me : Hospital Penawar. (Sebab orang dah offer. Giler ke apa nak tolak. Mwahaha)

Lalu bertolak la kami menuju ke Hospital Penawar Pasir Gudang. On the way sempat singgah beli sarapan, kuih, nasi lemak bagai. Rileks lagi ni. haha


Perjalanan ambik masa lebih kurang 45 minit kot nak ke hospital tu. Masa ni dah start monitor contraction. Mild contracton dah mula rasa selang 15 minit sekali. Dekat nak sampai tu dalam 10 minit sekali. Rasa contraction? Macam lenguh-lenguh pinggang biasa je. Tak sakit pun bagi aku. hihi (Alhamdulillah deria rasa sakit aku tak sensitif sangat. lol)

Sampai hospital. Contraction hilang! Tak sakit at all. Mwahaha
Macam biasa prosedur daftar semua, bla2. 
Receptionist suruh pilih pakej bersalin (hospital  ada pakej, nanti aku review).

Me : Eh, dah kena pilih pakej? Bukan cek dulu ke?
Receptionist : Manada. Dah keluar tanda kan? Awak bersalin harini la.
Me : Ha?? 

So aku pun naik wheelchair, diorang tolak masuk bilik untuk cek tekanan darah semua sebelum diorang hantar aku ke wad.

Dah sampai wad, nurse suruh tukar pakai kain batik and suruh aku masuk bilik lagi satu untuk cek bukaan jalan. By the way aku tak tahu pulak hospital ni takde uniform sendiri. Dia kata sebab swasta, takde uniform so pakai kain batik sendiri. Aku tak expect la macam ni sebab ada je swasta yang ada uniform sendiri kan? Nasib baik ada bawak sehelai. Selamat. huhu

Dah masuk bilik lagi satu, nurse datang. 

Nurse : Contraction dah setiap berapa minit puan?
Me : Entah, saya dah tak sakit.
Nurse : Ok takpe kita cek dulu ye.
Me : Ok.
Nurse : Harini puan dah buang air besar?
Me : Belom.
Nurse : Dah berapa hari tak buang air besar?
Me : Entah, 2 hari kot. Haha
Nurse : Ok, kita berakkan puan dulu ye.
Me : Ok.

So kena baring kat katil, dia masukkan ubat melalui bon***. Tak sampai berapa saat berlari aku ke tandas. Mwahaha. Hebat giler ada ubat camtu. Rasa nak request je beli ubat tu bagi senang ak membuang in future. kikiki

Nurse : Puan baring ye. Saya nak cek jalan.
Me : Ok.

Setelah adegan seluk menyeluk, nurse tu cakap bukaan dah 3cm. Masa ni 11.00 am. Ada yang kata seluk tu sakit. Bagi aku tak rasa sakit pun. Apesal la cerita orang kemain macam-macam. Over sangat describe sesuatu. Huhu. Kemain aku ready mental semua tetiba takdela seteruk yang disangka. haha.
Dah siap pasang CTG kat perut semua nurse pun keluar. Masa ni memang aku sorang je. Husband aku turun bawah angkat barang-barang nak bawak masuk wad.


11.30 am. Doktor datang. Perkenalkan diri dan cek lagi sekali bukaan. Masa dia tengah seluk tu aku nampak dia masukan satu stick. Then tiba-tiba rasa macam banyaknya air keluar! Terperanjat giler!

Me : Doktor buat apa kat saya?
Doktor : Pecahkan ketuban la. Ok bukaan dah 5cm ye.
Me : Ha? Saya dah nak kena bersalin ke?
Doktor : Yela. Awak bersalin sekejap lagi la.
Me : Tapi saya belum makan pape lagi. T____T
Doktor : Takpe, sementara tunggu awak makan la.
Me : Boleh ke? Saya boleh makan lagi ke?
Doktor : Yela, makan je la pape awak nak makan. Tapi awak dah tak boleh gerak la. Makan minum semua kat sini ok.
Me : Ok.


Dah tak boleh gerak sebab dah start on ubat, ketuban pun dah pecah :D
Seriously guys I'm not ready to deliver yet! Giler la rupanya bilik yang aku masuk tu labour room rupanya. Haha. Aku ingatkan saje-saje nak cek then aku boleh masuk wad rehat-rehat dulu. Harapan la kan. Duduk la aku kat situ tunggu husband aku datang. Masa ni belum sakit pun lagi. Ada la rasa mild contraction tapi ok je takdelah menggangu sangat rasa sakit tu. Boleh gelak-gelak lagi masa husband aku datang. Mintak dia suapkan nasi lemak so that iolls cukup tenaga nak meneran nanti. Time ni la nak manja-manja. hihi.

Masa tengah tunggu-tunggu tu sempat lagi whatsapp a few friends cakap aku kat dalam labour room dah bla2. Ada yang siap terkejut like seriously kau belum rasa sakit? hahaha.. Bukan tak sakit la tapi belum betol-betol mengganggu. Macam aku cakap, mild contraction je.

Doktor datang cek lagi masa 6cm tu, offer aku epidural if aku rasa tak tahan. Aku just cakap tak payah dulu la aku masih ok. Terer awak bole tahan, katanya. Haha. Btw, memng dah set dalam kepala kalau boleh taknak epidural. hoho. Tapi memang masa ni tak rasa sakit melampau pun lagi.

A few hours later, dalam pukul 2pm tak silap aku, contraction datang makin kerap. CTG machine tu asyik berbunyi je. Time ni dah rasa tak tahan. Tengok jam dalam 2 jam or lebih lagi baru boleh deliver kalau ikot doktor punya estimation la. Dia estimate aku bersalin dalam pukul 4pm paling awal. Aku dah berpeluh-peluh memang tak payah cakap habis basah rambut, baju segala menahan contraction. Suruh la husband aku panggil doktor sebab nak mintak epidural. Boleh gitu? Tadi jual mahal sangat kan? Mwahaha

Sebab apa aku nak tetiba nak ambik epidural? Sakit tu aku boleh tahan lagi time tu tapi kalau dengan rasa sakit macam tu nak tunggu lagi 2 jam baru boleh deliver aku rasa aku tak cukup tabah nak menahan. gitteww.. hihi

Doktor datang cek rupanya bukaan dah 9cm. Patut la sakit sangat! haha. Then lepas tu dia siapkan semua alatan untuk gantung kaki segala bagai. Nurse pun datang siapkan semua benda. Masa untuk meneran. Wohoo! Tapi drama lain pulak yang berlaku. T___T

Doktor : Ok dah boleh teran ye. Teran macam awak nak berak tu. Berakkan ok.
Me : Tapi saya dah tak sakit macam mana nak teran? (haha seriously lepas diorang gantung kaki tu dah tak rasa sakit lagi dah :D )

Dipendekkan cerita sebab entry ni pun dah panjang berjela aku rasa, lepas beberapa adegan teran meneran sambil berbual (pfffttt) maka lahirlah baby Irfan Hamad tepat jam 2.36pm. Doktor terpaksa vacuum untuk delivery ni maybe sebab aku tak pandai or tak kuat teran mwahahaha dan jugak sebab kedudukan kepala baby masih lagi tinggi masa bukaan dah 9cm tu.

Doktor : (letak baby atas dada) Ni baby awak. Lelaki ke perempuan?
Me : Boy.

Then aku tak tahu apa dia buat kat baby lepas tu, haha

Tak kisah la macam mana pun, Alhamdulillah aku & baby selamat dan sihat. Siap semua prosedur, aku direhatkan dalam labour room sekejap. Keluar labour room jam 5pm, get ready to face the world as a mom!



A few hours after he was born. Seriously I miss this moment! huhu
To my husband : I love you so much! Thanks sebab ada di sisi sayang sepanjang perjuangan (cewahh :p) sayang untuk lahirkan baby kita. Kalau awak takde rasanya memang sayang tak kuat kot nak lalu sorang-sorang. huhu. Dan thanks jugak sebab sudi bayarkan bil hospital :p

Irfan's first night outside the womb. Proud dad sangat ni :p
Bye!




3 comments

  1. so sajad panggil irfan ke hamad?

    ReplyDelete
  2. Alaa fida lm xbuka blog. Jarang2 skg since preg jgk. So xth awk da dpt baby lm. Huhu -_-
    - hanissania

    ReplyDelete
  3. Sama mcm pglmn saya juga ms bsalin kt spital tu dulu. Kul 12tghri kuar tanda. Kul 1ptg admit. Kul 7.30mlm bersalin. Sakit kejap dtg kejap ilang mcm main2 pulak. Bersalin normal alhamdulillah. Mungkin pasni nk bersalin kt situ lg sbb da ada dr.pompuan.

    ReplyDelete